dinsdag 17 juli 2012

Onmisbare Stones-liedjes


The Greatest Rock & Roll Band In The World bestaat 50 jaar. Ja, ze zijn te lang doorgegaan. Dat wil zeggen: met albums opnemen. Want al waren de latere albums overbodig, live bleven de Rolling Stones altijd een belevenis. Of het ooit nog tot een tournee komt is ongewis, eerst moeten de heren Jagger en Richards hun gekibbel bijleggen. Tot die tijd zijn we wel zoet met de ontelbare klassiekers die de band uitbracht. Maar waar te beginnen? Vijf liedjes van de Stones die je gehoord moet hebben.

De eerste platen van de Stones bestaan voornamelijk uit covers. Tot Keith en Mick ontdekken dat ze samen best een aardig deuntje kunnen componeren. The Last Time is begin 1965 de eerste Jaggers/Richards compositie die een vette hit wordt, en de heren krijgen de smaak te pakken. Satisfaction zet de band pas écht goed op de kaart. “It was the song that really made The Rolling Stones”, zegt Jagger later. De anekdote  over het ontstaan van het nummer is legendarisch: Richards bedenkt het ‘s nachts in zijn slaap en legt het vast op een cassetterecorder. De volgende morgen luistert Keith het bandje af. “There was about two minutes of acoustic guitar and then me snoring for the next forty minutes”.


  

Eindigt steevast hoog in lijstjes van beste Stones-nummers, toch is Gimme Shelter (van het album Let It Bleed) nooit als single uitgebracht. Er hangt iets duisters en onheilspellends omheen. In 1969, de tijd van oorlog in Vietnam, politieke moorden en wereldwijd oproer in de straten, waarschuwt Jagger dat geweld nooit ver weg is: “Rape, murder!It's just a shot away. War, children, it's just a shot away”. Of, zoals hij het later in een interview zegt: "That's a kind of end-of-the-world song, really”. Gimme Shelter is vaak gebruikt in films, o.a. door regisseur Martin Scorsese. Het is te horen in Goodfellas, Casino en The Departed. 



Whooh, whooh! Tussen 1968 en 1972 maakten de Stones hun vier beste albums. Beggar’s Banquet was de eerste in het rijtje, en daarvan is Sympathy For The Devil zonder twijfel het prijsnummer. In 6 minuten en 18 seconden schetst de Duivel (Lucifer) op een hypnotisch samba-ritme hoe hij het de mensheid door de eeuwen heen lastig heeft gemaakt.”I've been around for a long, long year, stole many a man's soul and faith”. Jagger haalde zijn inspiratie voor het nummer uit het werk van de Franse schrijver Baudelaire. In streng-religieuze kringen hadden de Stones het voorgoed verbruid, ze stonden voortaan te boek als aanhangers van Satan.  



Tattoo You is volgens veel fans het laatste écht goede Stones-album. Toch opmerkelijk voor een samenraapsel van ouder werk. De band wilde snel iets uitbrengen voor de start van een nieuwe tour en poetste overgebleven liedjes van eerdere opnamesessies op. Start Me Up was oorspronkelijk een reggaedeuntje en bedoeld voor Black And Blue (1975). Het werd omgevormd tot rocksong voor Emotional Rescue (1980), maar kwam pas een jaar later terecht op Tattoo You. Start Me Up is hét voorbeeld van een uptempo Stones-nummer. Rauw, energiek, sensueel, elektrisch geladen en alleen al een classic vanwege het monumentale gitaar-intro van Richards. En het ideale openingsnummer voor een Stones-concert. 



In de jaren ’70 flirten de Stones regelmatig met soul, funk en disco. Miss You kwam uit op het hoogtepunt van de disco-rage, en is het ultieme bewijs dat de heren meer konden dan simpelweg rocken. In plaats van het gitaarwerk van Richards spelen de baspartij van Bill Wyman en de mondharmonica van Jagger de hoofdrol. Niet alle fans konden het muzikale uitstapje waarderen, toch werd het in veel landen een nummer 1-hit. Volgens John Lennon is het liedje gebaseerd op zijn nummer Bless You van het album Walls And Bridges. En Prince zei tijdens een concert ooit spijtig dat hij het graag had geschreven. Hoe dan ook, Miss You is een van de laatste écht grote Stones-hits. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten