Zangeres Berry brak in 2008 door met het album Mademoiselle. Opvolger Les Passagers verscheen dit voorjaar, en staat vol met zwoele en prettig in het gehoor liggende liedjes. Het titelnummer doet denken aan de Iggy Pop-klassieker The Passenger. Toeval? Gejat? Ach, op Berry kun je niet boos worden, daarvoor zingt ze te goed. Ook Iggy vergeeft het haar vast. Bij uitstek muziek voor een Frans terras in de zon. Garçon ! Une pression, s'il vous plaît!
Zangeres Shy’m won in 2011 de Franse versie van Dancing With The Stars. Nu staat haar single Et Alors! aan de top van de Franse hitparade. In het liedje maakt ze zich druk over de modepolitie (“de putain de fashionista”). “Wat kan jou het schelen als ik een vlinderstrik en rare herenschoenen draag? Et Alors! “
Veronica komt naar je toe deze zomer! Dat nostalgische gevoel bekruipt je bij deze hit van DJ Antoine. Hij heeft goed begrepen hoe je een zomerhit scoort (zie de top 5 van vorige week). Het nummer leunt sterk op een accordeondeuntje, altijd fijn bij hoge temperaturen. Ondanks de Franse titel wordt de tekst grotendeels in het engels gezongen: “Baby when you're close to me, I know you are ma Cherie. “ Nee, ook het Franse chanson is niet meer wat het geweest is.
Een blanke rapper die troosteloze en woedende raps afwisselt met melodieuze refreintjes. Die ervan wordt beschuldigd homofoob te zijn. Die geboycot wordt vanwege zijn opruiende en vrouwonvriendelijke teksten. Eminem? Nee, Orelsan. Maar deze Franse artiest heeft wel heel goed naar zijn Amerikaanse collega geluisterd. De rap van La Terre Est Ronde doet denken aan Eminems “Stan”. Het was begin dit jaar een grote hit in Frankrijk, en staat er nog steeds in de hitlijsten.
De musical 1789: Les Amants de La Bastille gaat komend najaar in Frankrijk in première. En de Fransen zullen het weten: al maanden worden ze doodgegooid met liedjes uit deze megaproductie. De musical gaat over een verboden liefde tijdens de Franse revolutie. Je Veux Le Monde van Nathalia, met de nodige bombast, roffelende trommels en synthetische keyboards, is één van de onvermijdelijke hits. Maar een musicalklassieker? Daarvoor klinkt het nummer te mainstream. Producers Dove Attia en Albert Cohen hadden eerder veel succes met Mozart: l'Opera Rock.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten