zondag 27 oktober 2013

Lou Reed liedjes

De dood van Lou Reed komt voor veel rockliefhebbers als een schok. Zijn band The Velvet Underground was van grote invloed op de punk- en new wave generatie. Ook solo was hij grensverleggend, met legendarische albums als Transformer en Berlin. 5 liedjes van Lou Reed die je gehoord moet hebben:

1 I’m Waiting For The Man (met The Velvet Underground)

Van het legendarische debuutalbum The Velvet Underground & Nico (die met de banaan op de hoes), uit 1967. Ineens was daar die onaangepaste band uit New York, met vreemd klinkende liedjes over SM, prostitutie en drugsverslaving: ongehoord en shockerend in die tijd. In I’m Waiting For The Man beschrijft Lou Reed hoe een junk naar de wijk Harlem reist om drugs te scoren. Hij voelt zich beroerd en heeft dringend een shot nodig. Maar de dealer laat, zoals gebruikelijk, op zich wachten. “He's never early, he's always late. First thing you learn is that you always gotta wait”. 



2 Sweet Jane (met The Velvet Underground)

The Velvet Underground mag tegenwoordig een legendarische status hebben, in de sixties was het een obscure cultgroep. 'Weinig mensen kochten onze platen, maar wie dat wél deed richtte later zélf een band op", is een beroemde uitspraak van groepslid John Cale. Waar of niet, het nummer Sweet Jane (uit 1970) stond op het repertoire van menig beginnende rockgroep. Het is Reeds ironische visie op het  leven van een popster. “Standing on the corner, suitcase is in my hand. Jack is in his corset, and Jane is in her vest. I'm in a rock 'n' roll band”. 



3 Walk On The Wild Side

In 1970 verlaat Lou Reed The Velvet Underground. Zijn eerste solo-album is een flop. Voor de opvolger Transformer werkt hij samen met David Bowie en dat blijkt een gouden greep. Reed bereikt eindelijk een groot publiek met zijn hit Walk On the Wild Side. Dat het liedje over travestie en orale seks gaat hebben veel mensen (en radiostations) niet in de gaten. “But she never lost her head, even when she was giving head. She says: Hey babe, take a walk on the wild side”.  



4 Perfect Day

Bedrieglijk lief liedje over een mooie dag in New York, met bezoekjes aan Central Park, de dierentuin en de bioscoop. Maar ondertussen broeit er iets. De ik-figuur is minder vriendelijk dan hij lijkt: “You made me forget myself. I thought I was someone else, someone good”. En dan die onheilspellende laatste zin: "You're going to reap just what you sow" (je zal oogsten wat je hebt gezaaid). Een voorbode voor iets gruwelijks? Typisch Lou Reed. Perfect Day werd in 1997 een grote hit in een speciale uitvoering voor Children In Need, gezongen door artiesten als Bono en Elton John. 



5 Caroline Says II 

Na het succes van Transformer kiest Reed niet voor een gemakkelijke opvolger. Hij maakt het thema-album Berlin, over de ondergang van een jong stel. Caroline gebruikt drugs, Jim heeft losse handjes. In Caroline Says II is het gedaan met de relatie. “You can hit me all you want to. But I don't love you anymore”. Berlin wordt in 1973 afgedaan als artistieke zelfmoord, maar geldt nu als Reeds meesterwerk. In 2007 gaat hij op wereldtournee met een groot orkest, waarbij het album integraal wordt gespeeld. De kritieken zijn juichend.  





1 opmerking:

  1. Stuk voor stuk geweldig. Over Perfect Day heeft hij in zijn nadagen weleens gezegd: "Not a perfect day at all", ofzo...

    BeantwoordenVerwijderen