vrijdag 4 januari 2013

Vuurwapenliedjes


Door de schietpartij in Newton, waarbij 26 slachtoffers vielen, is de discussie over de Amerikaanse wapenwetgeving weer hoog opgelaaid. Vijf popliedjes over vuurwapens. 

1 Don’t Take Your Guns To Town – Johnny Cash

“Waar gaat het liedje over pap?”, vroeg mijn zoon, toen ik dit nummer jaren geleden in de auto afspeelde. Ik trok een Leo Blokhuis-gezicht en vertelde over de moeder in het Wilde Westen, die haar kind waarschuwt voor vuurwapens. “Maar hij luistert niet en wordt op het einde doodgeschoten”, zei ik. Een tijdje was het stil op de achterbank, toen barstte zoonlief in gesnotter uit. “Waarom huil je?”, vroeg ik. “Ik vind het zo zielig voor die cowboy!”, snikte hij. Misschien moeten ze dit als preventie aan alle Amerikaanse kinderen laten horen.



2 Happiness Is A Warm Gun – The Beatles

Nooit een single geweest, wel 1 van de beste nummers van The Beatles, afkomstig van The White Album. De titel van het liedje ontleende John Lennon aan een kop op de cover van een wapentijdschrift. Na een paar onbegrijpelijke coupletten (“The sole confession of his wife, which he ate and donated to the National Trust”) laat Lennon zich van zijn dubbelzinnige kant zien. “When I feel my finger on your trigger, I know nobody can do me no harm”.



3 The Guns Of Brixton – The Clash

Protestlied tegen de politie van Brixton, die eind jaren ’70 als zeer gewelddadig te boek stond. Uiteindelijk zouden de spanningen tussen politie en werkloze jongeren leiden tot grootscheepse rellen. Een sample van het reggaedeuntje werd later gebruikt door Fatboy Slim, voor de hit Dub be Good To Me van Beats International. 



4 Bang Bang (My Baby Shot Me Down) – Nancy Sinatra

Opmerkelijk toch, hoe een liedje meerdere levens kan hebben. Bang Bang werd geschreven door Sonny Bono en was in 1966 een grote solo-hit voor zijn vrouw Cher. Frank Sinatra’s dochter Nancy maakte in hetzelfde jaar een duister klinkende cover van het nummer. Die bleef redelijk obscuur, tot Quentin Tarantino het in 2003 gebruikte in zijn film Kill Bill (Vol. 1). Twee jaar later werd deze versie verknipt door Audio Bullys tot Shot You down, en kwam het liedje opnieuw hoog in de hitlijsten. 



5 21 Guns – Green Day

Hit van Green Day, afkomstig van het album 21st Century Breakdown. De “21 guns” slaan op de 21 saluutschoten, die in de VS als eerbetoon worden gegeven voor omgekomen soldaten. Het refrein heeft schandalig veel weg van het nummer All The Young Dudes van Mott The Hoople (geschreven door David Bowie) uit 1972. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten