zaterdag 19 januari 2013

Quentin Tarantino liedjes


De films van Quentin Tarantino staan bekend om buitensporig geweld, fantastische dialogen én de keuze voor fijne, vaak obscure, popliedjes uit de jaren ’60 en ‘70. Vooral bij zijn eerste films, Reservoir Dogs en Pulp Fiction, was dat vernieuwend. Later koos Tarantino steeds vaker voor bestaande filmmuziek van componisten als Ennio Morricone. Ook de soundtrack van zijn nieuwste film, Django Unchained, staat er weer vol mee. Deze week in de Top 5: klassieke popliedjes uit Tarantino-films.

 1 Stuck In The Middle With You – Steelers Wheel (uit Reservoir Dogs)

Wie Reservoir Dogs heeft gezien kan dit liedje niet meer horen zonder aan de meest beruchte scène uit deze film te denken. Gangster Mr. Blonde (Michael Madsen) wordt door zijn buddy’s alleen gelaten met de gegijzelde politieman Marvin Nash. Op de radio klinkt Stuck In The Middle With You. Mr. Blonde pakt een scheermes, doet een raar dansje en snijdt het rechter oor van zijn slachtoffer af. Je zou zweren dat het snijden expliciet in beeld komt. Maar dat is slechts illusie, in werkelijkheid zwenkt de camera discreet weg. Dan vraagt Mr. Blonde: “Was that as good for you as it was for me?”


2 Misirlou – Dick Dale (uit Pulp Fiction)

We zien een diner in Los Angeles, waar het liefdeskoppel Pumpkin en Honey Bunny terplekke besluit om de zaak te overvallen. “Everybody be cool, this is a robbery!”, schreeuwt Pumpkin. Waarna zijn vriendinnetje hem subtiel aanvult: “Any of you fucking pricks move, and I'll execute every motherfucking last one of ya!” Dan knalt de surfsong Misirlou uit de speakers en beginnen de opening credits van Pulp Fiction. Gangsterfilms zouden nooit meer hetzelfde zijn. 


3 Across 110th Street – Bobby Womack (uit Jackie Brown)

Dit heerlijke soulnummer komt oorspronkelijk uit een blaxploitation-film uit 1973. 110th Street is een straat in New York, tussen Central Park en de wijk Harlem. Het is de grens tussen blank en zwart, rijk en arm. In Jackie Brown is het liedje te horen onder de opening credits, terwijl hoofdrolspeelster Pam Grier elegant op een rolband door het beeld glijdt. Soulveteraan Bobby Womack maakt nog steeds muziek, vorig jaar verscheen zijn zeer goed ontvangen album The Bravest Man In The Universe. 


4 Don’t Let Me Be Misunderstood – Santa Esmeralda (uit Kill Bill, vol. 1)

Deze disco-remake van een liedje van Nina Simone (en later The Animals) was een grote hit in 1977. In de wraakfilm Kill Bill, vol. 1 wordt het instrumentale middenstuk uit het nummer gebruikt voor het grote gevecht tussen The Bride (Uma Thurman) en O-Ren Ishii (Lucy Liu). We horen ritmisch handgeklap en flamencogitaren terwijl de samuraizwaarden door het beeld flitsen. Classic Tarantino.


5 Little Green Bag – George Baker Selection (uit Reservoir Dogs)

Dat was even schrikken bij het begin van Reservoir Dogs. Terwijl Amerikaanse gangsters in slow motion door het beeld lopen, horen we muziek van Hollandse bodem! Van George Baker! Die man van Una Paloma Blanca! En het klinkt supercool! Little Green Bag was natuurlijk ook een geweldig nummer, en in 1970 al een grote hit geweest in de VS. Maar door Paloma waren we dat even vergeten. Tarantino vroeg George Baker (echte naam: Hans Bouwens) overigens nooit om toestemming, maar die vond het al lang best. Door Reservoir Dogs kreeg zijn wat ingedutte carrière een flinke boost. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten