vrijdag 31 mei 2013

Slecht weer liedjes

Is er nog ergens een Nederlander te vinden die niét naar een warm land wil emigreren? Nog nooit een voorjaar meegemaakt waarin zó op het Hollandse weer werd gefoeterd. Het was de koudste en natste lente in 50 jaar. Dit weekend begint de meteorologische zomer, wij blikken nog even terug op het beroerde voorjaar met deze 5 slecht weer-liedjes.  

1 Ain’t No Sunshine When She’s Gone – Bill Withers

De eerste grote hit van soulzanger Bill Withers heeft een wonderlijk derde couplet. Bij het schrijven van het nummer worstelt hij met de tekst. Omdat hij niks beters kan verzinnen zingt hij 26 keer het zinnetje “I know”. De muzikanten in zijn band vinden het prachtig. “Ik was toen een gehoorzame fabrieksarbeider”, zegt hij later. “Dus toen ze zeiden dat ik het zo moest laten, deed ik dat”. Van de single worden meer dan 1 miljoen exemplaren verkocht. Withers, die aan een lopende band toiletten voor vliegtuigen in elkaar zet, zegt zijn baan op en wordt fulltime muzikant.



2 Here Comes The Rain Again – Eurythmics

Dipje door het slechte weer? Dit is de perfecte soundtrack voor een koude, verregende lente. “Here comes the rain again. Raining in my head like a tragedy. Tearing me apart like a new emotion”, zingt Annie Lennox met groot gevoel voor drama. Haar Eurythmics-partner Dave Stewart legt uit waar het liedje over gaat: “A dark beauty that sort of is like a rose when it's darkest unfolding and blood red, just before the garden dies”. Juist. De trieste sfeer wordt versterkt door het strijkersarrangement van Michael Camen, een beroemde componist van filmmuziek. 



3 Grey Day – Madness

Ze lijken zo vrolijk, die mannen van Madness. Maar dit liedje is een party pooper: “The sky outside is wet and grey, so begins another weary day”. Grey Day is een mooi voorbeeld van de melancholische kant van de band. De vrolijke ska is ingeruild voor een somber reggaeritme. Of, zoals Madness-zanger Suggs zegt: “Finally I was not just jumping up and down”. Het nummer staat op het album 7 uit 1981, maar werd al 3 jaar eerder geschreven. De band heette toen nog The North London Invaders. 



4 It Will Rain – Bruno Mars

Bruno Mars schreef dit liedje voor de film The Twlight Saga: Breaking Dawn, part 1. Zijn sombere weerbericht is een metafoor voor liefdesperikelen: "Just like the clouds, my eyes will do the same, if you walk away. Everyday it will rain, rain, rain". Toen Bruno het eindresultaat voor het eerst op de radio hoorde, draaide hij spontaan de knop om. Tegen Billboard Magazine zei hij: "I felt like I was a mosquito singing".



5 Only Happy When It Rains – Garbage

Hier wordt de draak gestoken met de depri-bandjes uit het grunge-tijdperk: “I feel good when things are going wrong. I only listen to the sad, sad songs”. Maar volgens Garbage-zangeres Shirley Manson is er ook sprake van zelfspot: “Omdat wij ook van muziek houden waar we niet erg vrolijk van worden. En omdat ook wij bij de zogenaamde alternatieve scene horen die zichzelf zo vreselijk interessant vindt”. Het is niet toevallig dat Manson uit Schotland komt, het land waar het altijd regent. 






woensdag 22 mei 2013

Giorgio Moroder liedjes


Vorige week ging het op deze plek over Chic-oprichter en producer Nile Rodgers, die weer helemaal hip is door zijn bijdrage aan de single Get Lucky van Daft Punk. Op Random Access Memories, het veelbesproken nieuwe album van het Franse duo, wordt nóg een producer uit de mottenballen gehaald. Giorgio Moroder experimenteerde in de jaren ’70 met de Moog-synthesizer en werd zo één van de grondleggers van techno en dance. Hij maakte ook muziek voor films en computergames, én produceerde grote hits voor artiesten als Donna Summer en Blondie. Deze week in de Top 5: Giorgio Moroder liedjes.

1 I Feel Love – Donna Summer

In 1976 heeft Donna Summer een grote hit met het kreun-en-steun liedje Love To Love You Baby. Het brein achter dit muzikale orgasme is de Italiaanse producer Giorgio Moroder. Een jaar later neemt hij met Summer het album I Remember Yesterday op. De track I Feel Love (bedoeld als opvuller) moet klinken als de discomuziek van de toekomst. Moroder besluit een Moog-synthesizer te gebruiken en slaat aan het experimenteren, met stampende en pulserende ritmes als resultaat. I Feel Love wordt in de disco scene ontvangen als een ware sensatie. Het  nummer is van grote invloed op de dansmuziek in de jaren ’80 en ’90. 



2 Giorgio by Moroder – Daft Punk

Deze 9 minuten durende track begint met de stem van Giorgio Moroder, die kalmpjes over zijn carrière vertelt. Het lange intro eindigt met de zin: “My name is Giovanni Giorgo, but everybody calls me Giorgio”. Wat dan volgt is een verbijsterende muzikale achtbaan, met old school synthesizers, breed uitwaaierende orkestraties, elektronische én echte drumpartijen, een jazzy break met elektrische piano en een apocalyptisch slot met krankzinnige geluidseffecten. Een waardig eerbetoon aan Moroder, die zich erg gevleid voelt door het nummer: “I’m one of the few humans alive whose biography is a song”.



3 Call Me – Blondie 

Door de successen met Donna Summer wordt Moroder gevraagd voor het maken van filmmuziek. Hij componeert elektronische scores voor Scarface en Midnight Express, en is betrokken bij liedjes op soundtracks (o.a. Take My Breath Away uit Top Gun). Call Me komt uit de film American Gigolo met Richard Gere. Moroder heeft al een basistrack klaar (werktitel: Man Machine) en benadert Stevie Nicks, maar die mag van haar platenmaatschappij niet meedoen. Dan hapt zangeres Debbie Harry van Blondie toe, die ook de tekst voor het liedje schrijft. Het wordt een nummer-1 hit in Engeland en de VS. 



4 From Here To Eternity – Giorgio Moroder

Moroder is vanaf eind jaren ’60 ook actief als solo-artiest. In 1977 brengt hij onder zijn eigen naam een lp uit met baanbrekende synthesizer disco. Kant 1 van het album is een doorlopende mix van nummers, die van grote invloed is op latere generaties house-producers. De titeltrack wordt een hit in Europa. Bekijk ook de clip bij het nummer, waarin Moroder in een glanzend wit pak (met zonnebril en zeer foute snor!) achter een indrukwekkende batterij synthesizers staat te freaken. Niet heel verwonderlijk dat het liedje wordt omarmd door de gay scene. 



5 Cat People (Putting Out Fire) – David Bowie

In 1981maakt Moroder de soundtrack voor de film Cat People. Voor het titelnummer vraagt hij David Bowie, die geld nodig heeft en toestemt. Bowie schrijft ook de lyrics voor het duistere nummer (“See these eyes so red, red like jungle burning bright”), dat in de VS zijn grootste hit wordt sinds Golden Years. Een remake van Cat People staat op zijn album Let’s Dance uit 1982.Regisseur Quentin Tarantino gebruikt de originele versie in 2009 voor de opmaat naar de groteske finale van zijn film Inglorious Basterds





vrijdag 17 mei 2013

Nile Rodgers liedjes


Door het succes van de Daft Punk-single Get Lucky (én het nieuwe album Random Access Memories) staat Nile Rodgers weer volop in de spotlights. Hij is verantwoordelijk voor de funky slaggitaar in het nummer, dat daardoor doet denken aan de hits van zijn band Chic. Naast gitarist en Chic-oprichter is Rodgers vooral bekend als producer, van hit-albums voor wereldsterren als Bryan Ferry, Mick Jagger, Madonna en Diana Ross. Deze week in de top 5: Nile Rodgers-liedjes. 

1 Let’s Dance – David Bowie

In 1982 heeft David Bowie een hit-album nodig. Hij belt producer Nile Rodgers, die twee jaar eerder de carrière van Diana Ross een boost heeft gegeven. Bowie laat het opnameproces helemaal aan Rodgers over, erg ongebruikelijk voor de muzikale control freak. Als hij komt aanzetten met het rustige liedje Let's Dance, zegt Rodgers: “Als je een nummer Let’s Dance noemt, kun je er maar beter een dansplaat van maken”. Hij trommelt zijn Chic-maatjes op, en de rest is geschiedenis. Let’s Dance wortd een wereldwijde nummer 1-hit, en vestigt voorgoed de naam van Rodgers als topproducer. 



2 Le Freak – Chic

Ergens in 1977 proberen Nile Rodgers en bassist Bernard Edwards tevergeefs de hippe club Studio 54 in New York binnen te komen. Teleurgesteld druipen ze af naar het appartement van Rodgers, waar ze champagne drinken en muziek maken. Een spontane jamsessie resulteert in een nummer met de kreet “Aahhhh fuck off!” Maar vloeken in een liedje, dat kan eind jaren ’70 nog niet. Daarom stelt Edwards voor de naam van een nieuwe dans te gebruiken, die hij van zijn kinderen heeft geleerd. En dus wordt het: “Aahhhh freak out! Le Freak, c’est chic”. Het eerste grote Chic-succes is een feit. 



3 Like A Virgin – Madonna

Het tweede album van Madonna moet van de zangeres een wereldster maken. Ze vraagt Nile Rodgers als producer, die ze bewondert om zijn werk met Chic en David Bowie. Rodgers speelt slaggitaar op de meeste tracks, wat goed is te horen op het titelnummer. Ook zijn muzikale vrienden Bernard Edwards en drummer Tony Thompson zijn van de partij, waardoor Like A Virgin in feite een halve Chic-plaat wordt. Het album blijkt een knaller: wereldwijd worden er 21 miljoen exemplaren van verkocht. 



4 He’s The Greatest Dancer – Sister Sledge

De beugelbekkies van Sister Sledge (een soort nerdy zusjes van Chic) scoren in het begin van de jaren ‘80 dankzij producers Nile Rodgers en Bernard Edwards een serie grote hits. Hun bekendste liedje is We Are Family, maar He’s The Greatest Dancer heeft een veel grotere cool factor. Dat is vooral te danken aan rapper/acteur Will Smith, die het meesterlijke intro in 1998 als basis gebruikt voor het nummer Gettin’Jiggy With It. 



5 Notorious – Duran Duran

In 1984 werkt Duran Duran voor het eerst samen met Nile Rodgers. Hij maakt een nieuwe versie van het nummer The Reflex, dat tegen de zin van de platenmaatschappij als single wordt uitgebracht. Het wordt een enorme hit. Een jaar later belandt de band in een crisis. Gitarist Roger Taylor en drummer Andy Taylor stappen op, Duran Duran gaat verder als trio. Rodgers wordt in 1986 gevraagd voor de productie van het volgende album Notorious, met een zeer funky resultaat. Hoewel het album een behoorlijk succes is blijkt de sound een brug te ver voor een deel van de die hard-fans.  





donderdag 9 mei 2013

Moederdagliedjes


Het is toch wat met die stoere rockers en rappers. Ze mogen dan een rock& roll leven leiden - met drank, drugs en vernielde hotelkamers - maar ondertussen blijven het moederskindjes. Dat blijkt wel uit de ontelbare liedjes die artiesten voor of over hun mammie schreven. Dus omdat ze zondag weer vertroeteld wordt: 5 moederdagliedjes.

1 Dear Mama – 2Pac

De betreurde rapper 2Pac was gek op zijn moeder: “Ain't a woman alive that could take my mama’s place”. Toch stelde Tupac Amaru Shakur haar vaak teleur: hij was verslaafd aan crack, raakte gewond tijdens een gewapende overval en werd tot celstraf veroordeeld wegens het aanranden van een 19-jarige fan. Maar Afeni Shakur bleef haar zoon steunen. “A poor single mother on welfare, tell me how ya did it. There's no way I can pay you back”, rapt 2Pac in Dear Mama, 1 van de beste hiphoptracks aller tijden. In 1996 werd hij opnieuw beschoten, nadat hij in Las Vegas een bokswedstrijd van Mike Tyson had bezocht. Hij overleed op 25-jarige leeftijd. 



2 Mama Said – Metallica

De moeder van Metallica-zanger/gitarist James Hetfield stierf aan kanker toen hij 16 jaar was. Een goede band hadden de twee niet. In Mama Said betuigt hij spijt: “I took your love for granted, and all the things you said to me. I need your arms to welcome me. But a cold stone's all I see”.  In een interview met het muziektijdschrift Mojo zei Hetfield: “Het is een liedje over een verloren zoon. Eerst ga je weg en dan kom je terug. Maar het is te laat, je kunt niet meer met haar praten”. Mama Said is in feite een gevoelig countryliedje (met steelgitaar!), waarmee Metallica bewijst veel meer te zijn dan een heavy metal-band. 




3 Mama You Sweet – Lucinda Williams

In 2005 zat de Amerikaanse singer/songwriter Lucinda Williams mentaal aan de grond. Er kwam een eind aan een langdurige relatie, die ze in een interview met het blad Rolling Stone omschreef als “really destructive and really difficult”. Tot overmaat van ramp overleed ook nog haar moeder. Maar, zo gaat dat, al die ellende leverde inspiratie voor West, een album vol bitterzoete liedjes. In Mama You Sweet zoekt ze troost bij haar moeder, al is die er niet meer. “And there's scars in my heart, and there's burn on my hips. I love you mama you sweet”. 




De voormalige zanger van TC Matic weet dat je voor je moeder weinig verborgen kunt houden. “Ze weet wanneer ik zwak ben, of dronken als een walvis”, zingt hij in dit chanson. “Wanneer ik ziek ben, is ze de koningin van de zetpil”. En hoe groot de ellende ook is, in haar ogen schijnt altijd een lichtje: “Dans les yeux de ma mère, Il y a toujours une lumière”. Arno Hintjens, zelf een Vlaming, wordt in de Franstalige wereld op handen gedragen. In 2002 werd hij onderscheiden met de prestigieuze Ordre des Arts et des Lettres. 




5 Mama – Genesis

Een minder onschuldig liedje dan de songtitel doet vermoeden. De tekst gaat over een man met een moedercomplex die een prostituée bezoekt: “I can't see you, mama. But I can hardly wait. Oh to touch and to feel you, mama. Oh, I just can't keep away”. Het sinistere lachje (haha ha ha!) leende Phil Collins van het rapnummer The Message van Grandmaster Flash. 



zondag 5 mei 2013

Bevrijdingsdagliedjes


Volgens de Vlaamse schrijver Herman Brusselmans is vrijheid: “zelf een gevangenis kiezen”. Voor popmuzikanten is het een dankbaar thema om liedjes over te schrijven. Op 5 mei gaan vrijheid en popmuziek weer hand in hand op de 14 Bevrijdingsfestivals. Daarom deze week in de Top 5: Bevrijdingsdagliedjes.

1 Rockin’ In The Free World – Neil Young

“We kunnen beter niet in het Midden-Oosten gaan touren”, zei gitarist Frank Sampedro in 1989 tegen Neil Young, toen ze krantenfoto’s zagen van een Iraanse menigte die Amerikaanse vlaggen verbrandde. “It's probably better we just keep on rockin' in the free world." Young schreef er een liedje over, dat precies op het goede moment uitkwam. Het IJzeren Gordijn viel om en het woord “vrijheid” was op ieders lippen. Ook voor Young was de timing perfect. Aan het eind van de jaren ’80 zat zijn carrière na een reeks geflopte platen in het slop. Met het album Freedom (waarop 2 verschillende versies van Rockin’In The Free World staan) maakte hij een glorieuze come-back. Critici waren laaiend enthousiast, de bijbehorende wereldtournee werd een groot succes. 



2 Redemption Song – Bob Marley

Dit sobere liedje (alleen de stem van Marley en een akoestisch gitaar) is misschien we het meest indrukwekkende nummer uit het oeuvre van de reggaezanger. Voor de tekst liet hij zich inspireren door een speech van de Jamaicaanse zwarte politicus Marcus Garvey. “Emancipate yourselves from mental slavery. None but ourselves can free our minds” is een vrijwel letterlijk citaat uit deze toespraak. Het is ook een ode aan liedjes over vrijheid, die zoveel mensen steun geven. “Won't you help to sing this songs of freedom. 'Cause all I ever have: redemption songs”. 



3 Freedom ’90 – George Michael

Met Wham! maakte hij een nummer met dezelfde titel, maar dit is andere koek. George Michael komt hier zonder blikken of blozen uit de kast, en hij voelt zich bevrijd: “I think there's something you should know. I think it's time I stopped the show. There's something deep inside of me. There's someone I forgot to be”. Toch duurde het nog tot 1998 voordat George eerlijk uitkwam voor zijn sexuele geaardheid. Dat gebeurde nadat hij was gearresteerd vanwege onzedig gedrag in een openbaar toilet.  



4 In Vrijheid – Thé Lau

Thé Lau (The Scene) schreef In Vrijheid in 2005 op het verzoek van het Nationaal Comité 4 en 5 Mei. “Vrede wordt zo voor onze neuzen weggekaapt. En vrijheid is niet iets dat zo van straat wordt opgeraapt. Vrede is bevochten maar vrijheid wordt bevochten op een oorlog die nooit slaapt”. Het liedje wordt jaarlijks gespeeld op de Bevrijdingsfestivals. 



5 The Freedom Song – Jason Mraz

Oorspronkelijk een liedje van de band Luc & the Lovingtons, voor kinderen die in Baton Rouge (de hoofdstad van Louisiana) schuilden voor de orkaan Katrina. Jason Mraz werd gegrepen door de positieve boodschap van het nummer en ging het spelen tijdens concerten: “I heard this song and I heard the story of this song and was blown away.” Een studioversie werd in 2012 de eerste single van het album Love Is A Four Letter Word.